Luxusní hotel Aplaus na Šantově náměstí vznikl postupnou přestavbou a rekonstrukcí tří historických, památkově chráněných měšťanských domů, které byly osiřelé a ve velmi špatném technickém stavu. Domy se nacházejí na reprezentativním vyvýšeném pozemku v sousedství bývalé Augustovy tiskárny (01-182), který přímo přiléhá k opěrné zdi Klášterních zahrad (01-VP11).
Proces přestavby, jež se řídila projektem pražského Architektonického ateliéru ABV, byl od počátku komplikovaný, především kvůli obtížným možnostem propojení jednotlivých objektů, zajištění jejich společného fungování i bezbariérové dostupnosti.
Historicky a stavebně významnější objekty č. p. 180 a 181 s mohutnými podloubími byly rekonstruovány, třetí dům byl vzhledem ke špatnému technickému stavu z velké části zbourán, přestavěn a zvýšen o jedno patro. Kromě toho byla ve dvoře při zadním traktu zbudována skleněná přístavba, která mimo jiné zajistila nový přímý přístup do Klášterních zahrad. Toto napojení na významný přírodní rámec ještě umocňuje už tak výjimečnou polohu hotelu v centru města.
Vstup do hotelu vede z podloubí domu č. p. 181. Na něj přímo navazuje klenutá chodba vedoucí do zadního traktu s restaurací, jež expanduje do zmíněné skleněné přístavby. Technické zázemí hotelu (kuchyně, přípravny, personální prostory a provozní místnosti), které vyžadovalo razantnější stavební úpravy, architekti soustředili do nejméně hodnotného a výrazně přestavěného domu č. p. 179. Díky tomu byly zbylé dva domy ušetřeny větších změn. Autorům se také podařilo vyrovnat rozdíl ve výškách jednotlivých podlaží sousedících objektů, takže návštěvník ani nepozná, že přechází z jednoho domu do druhého.
„Tématem“ luxusně vybaveného interiéru se částečně stala minulost domu č. p. 180, v němž se kdysi nacházela hospoda Na Sklípku, kterou při litomyšlských pobytech navštěvoval i proslulý český malíř Josef Váchal (03-75). Odkazy na jeho osobnost a tvorbu jsou patrné především v prostoru restaurace.
Hotel v současnosti nabízí ubytování ve 21 dvoulůžkových pokojích a 2 apartmánech.
LJ