Památník Zdeňka Kopala (1914–1993), významného astronoma a astrofyzika narozeného v Litomyšli, se vymyká z tradiční pomníkové tvorby tím, že se neobrací přímo k osobnosti, jíž je věnován. Jeho hlavním motivem se totiž stalo Kopalovo ústřední vědecké téma – vlastnosti a vývoj těsných dvojhvězd. Památník byl záměrně situován na volné prostranství vedle panelového domu v Havlíčkově ulici, neboť právě zde se nacházel dnes již neexistující Kopalův rodný dům. Jeho půdorys alespoň symbolicky připomíná žlab v dlažbě, do něhož autoři nechali vložit světelný display s elektronicky „běžícím textem“ přibližujícím vědcovu osobnost. Tento „pohyblivý text“ však byl v roce 2009 poškozen přívalovým deštěm, a proto byl nahrazen jednodušší statickou variantou.
Hlavní plastiku, vytvořenou ze dvou dutých kulovitých objektů symbolizujících dvojhvězdu, nechali autoři Federico Díaz a Marian Karel zhotovit z černých karbonových vláken. Zvolený materiál přispívá k tomu, aby vzhled dvojhvězdy odpovídal dnešnímu astronomickému výzkumu, ztotožňujícímu dvojhvězdy s černými dírami. Plastika byla původně umístěná téměř u povrchu země. Poté, co došlo v roce 2005 k jejímu poničení, byla vynesena pomocí štíhlé karbonové tyče do výšky 3,5 metru. Její vyzdvižení posílilo ideu pozorování hvězdné oblohy. Plastika působí nenápadným a neokázalým dojmem, přesto s divákem komunikuje a vede jeho oči směrem ke struktuře objektu dvojhvězdy a umožňuje mu tak vnímat plastiku proti obloze. Vymezení půdorysu Kopalova rodného domu také aktualizuje obecné podvědomí o původní podobě místa.
Spolupráce autorů – multimediálního umělce Federica Díaze a sklářského výtvarníka Mariana Karla – vzešla ze soutěže na model pomníku, kterou v roce 2003 vypsal Městský úřad v Litomyšli. Soutěže, v jejímž zadání byl přímo vysloven požadavek, že by budoucí plastika měla určitým způsobem reflektovat Kopalovo vědecké téma – dvě zákrytové nekulové (kapkovité) hvězdy – se vedle již zmiňovaných autorů účastnili také sochaři Arnold Bartůněk a František Janda. Do druhého kola soutěže postoupili právě Federico Díaz s Marianem Karlem, kteří poté předložili společný návrh pomníku, jenž byl slavnostně odhalen 3. dubna 2004, v předvečer nedožitých devadesátin Zdeňka Kopala.
ZT