Starobylá obec Hrušová měla v 19. století poměrně významné postavení, neboť jí procházely důležité nově zbudované komunikace: tzv. „císařská silnice“ (dnes R-35) a železnice Choceň – Litomyšl. Bouřlivější stavební rozvoj v obci to nicméně nepodnítilo.
Toužená stavba obecního domu, jenž měl sloužit samosprávě, tělovýchově, kultuře a činnosti spolků, byla dlouho z různých důvodů oddalována. Hrušovští se jej nakonec dočkali až na sklonku třicátých let 20. století. Pro stavbu byl vyčleněn pozemek nikoliv v centru obce, nýbrž na jejím okraji – na křižovatce dvou silnic, ke které se stavba průčelím měla obracet (k obci směřovalo zadní průčelí). První (nerealizované) plány vypracoval stavitel Josef Mikulecký z nedaleké obce Řídký již v roce 1933. Objekt na půdorysu písmene T opatřil jednoduchou, nepříliš nápaditou fasádou se symetrickým hlavním průčelím.
O tři roky později (1936) Mikuleckého projekt přepracoval Josef Šantrůček – zapomenutý architekt, malíř a kreslíř působící v nedalekých Nových Hradech a v Luži. Půdorysné uspořádání Šantrůček v zásadě převzal, fasádě ale vtiskl modernistický, i když umírněný výraz díky kombinaci režných a škrábaných ploch omítky i asymetrickému řešení průčelí. Na zadní fasádě, jež tvořila kulisu venkovnímu cvičišti a zároveň byla pohledová vůči obci, vyčlenil úzký obdélný pás v šíři celého průčelí pro sgrafitový obraz. Dílo s antikizujícím „bojovým“ motivem vytvořil pravděpodobně malíř a grafik Alois Mudruňka, vyučující kreslení na pražské Uměleckoprůmyslové škole, jenž pocházel z Uherska na Pardubicku. Ve dvacátých letech 20. století ve svém rodišti sgrafitově vyzdobil fasády hned několika budov (např. sokolovny a obecního úřadu), které jsou stylově příbuzné s hrušovským sgrafitem. Nelze ale vyloučit, že sgrafito vytvořil sám Šantrůček.
Stavební program objektu byl bohatý – nacházela se zde hasičská zbrojnice (přístupná pouze zvenku vraty), tělocvična s jevištěm a galerií, sociální zázemí, kancelář pro samosprávu, knihovna, kampelička s trezorem, spolková místnost, dva byty.
V nedávné době prošel objekt citlivou rekonstrukcí s respektem k původnímu architektonickému rázu.
AW