Josef Váchal byl všestranným umělcem – zaměřoval se na grafiku, zejména vícebarevný dřevoryt, malbu, kresbu, řezbářské práce, mimořádné zaujetí věnoval knihám, ať už jako autor textu i písma, ilustrátor, sazeč nebo knihvazač. Do Litomyšle ho přivedlo přátelství s místním učitelem, městským důchodním a knihovníkem Josefem Portmanem, proslulým amatérským tiskařem, který si přál, aby mu Váchal vyzdobil řezbami a malbami nábytek a provedl freskovou výmalbu v pokojích vlastního domu, v němž se dnes nachází Portmoneum – Museum Josefa Váchala v Litomyšli (03-73).
Narodil se jako nemanželské dítě Anně Váchalové, která pracovala jako služebná v Praze. Malý Josef vyrůstal u svých prarodičů v Písku, zde navštěvoval gymnázium, které však nedokončil. V roce 1898 odešel do Prahy a nastoupil do učení ke knihaři Jindřichu Waitzmannovi, docházel také na tzv. průmyslovou školu pokračovací. V roce 1902 se vyučil knihvazačem, ale už v této době ho zajímalo především jeho vlastní umění. O dva roky později nastoupil na doporučení svého strýce, malíře Mikoláše Alše, na soukromou uměleckou školu Aloise Kalvody, odkud přešel do soukromé malířské školy Rudolfa Béma. Byl členem uměleckého sdružení Sursum, Tvorba a Skupiny výtvarníků v Hradci Králové.
Přestože Váchal krátce navštěvoval výše zmíněné soukromé malířské školy, byl v podstatě autodidakt. Jeho tvorba vycházela z osobních prožitků (úzkostné stavy, strachy z neznáma, vizuální a sluchové halucinace), byla ale také ovlivněna obdivem ke středověké a barokní knižní kultuře, secesí i moderními uměleckými směry, tedy symbolismem, expresionismem, kubismem, futurismem či abstraktním uměním. Tyto polohy moderního umění však častokrát osobitým způsobem parodoval, v jeho díle se tak vedle sebe střetávají zdánlivě protichůdné roviny – ironie a humor s dobovou spiritualitou. Ve svém myšlenkovém světě se střídavě přikláněl k víře a herezi, zabýval se spiritismem, okultními vědami, teosofií, nadchl se pro anarchismus.
V roce 1913 se s dřevoryty Josefa Váchala seznámil Josef Portman, který s ním pak vede bohatou korespondenci a usiluje o získání jeho prací, a to i pro výzdobu svých tisků. V roce 1920 vyslovuje přání, aby mu Váchal vymaloval stěny v jeho litomyšlském domě. Váchal zde s přestávkami pracuje až do roku 1924, kdy dochází k stále častějším roztržkám mezi sběratelem a umělcem, který svoji práci v Litomyšli ukončuje. Váchalem vytvořené nástěnné malby prošly v devadesátých letech 20. století restaurováním a dnes pro nás představují unikátní možnost k poznání jeho díla. Na první pohled nesourodá, výrazně barevná směsice malířských stylů, námětů a odkazů na další umělecká díla, obsahující stovky ďáblů, skřetů, postav vycházejících z duchovní, ale i pokleslé literatury se mísí s odkazy na reálnou krajinu, kterou Váchal navštívil během bojů v 1. světové válce.
Nejen Váchalova výtvarná tvorba byla inspirována předlohami z oblasti písemnictví. Tzv. krvavému románu – žánru brakové literatury oblíbenému zejména ve druhé polovině 19. století – věnoval i svůj literární opus nazvaný Krvavý román (1924), ve kterém nalézáme odkazy na Litomyšl i Portmanův dům. A právě dřevoryty ilustrující tuto knihu se staly předlohou pro sgrafitovou výzdobu ve Váchalově ulici v Litomyšli (01-VP3), kterou realizovali v roce 1998 studenti restaurátorské školy (dnešní Fakulty restaurování Univerzity Pardubice). Škola v Litomyšli působí od roku 1993, u jejího zrodu stáli právě restaurátoři pracující v Portmoneu. Podle jedné z postav Krvavého románu bylo pojmenováno i nakladatelství Paseka, knihkupectví a antikvariát s tímto názvem sídlí na rohu Váchalovy ulice. Také název místní literární kavárny Na Sklípku odkazuje k hostinci, který Váchal v Litomyšli navštěvoval (nacházel se na místě dnešního hotelu Aplaus) a o němž se zmiňuje i ve svém Krvavém románu. Na Váchalovu tvorbu a poetiku navazuje Litomyšl od roku 2012 také svým festivalem Lázně ducha.
ZT
1904–1906
Pláň astrální
Památník národního písemnictví
1904–1906
Pláň elementární
Památník národního písemnictví
1908
Hlava média
Památník národního písemnictví
1909
Vzývači ďábla
Galerie moderního umění v Hradci Králové
1912
V ráji
Městská galerie Litomyšl
1921
Apoteóza spiritismu
Galerie moderního umění v Hradci Králové